Με βάση τα νέα δεδομένα της παγκοσμιοποίησης του τουρισμού, είναι προφανές ότι κάθε τόπος για να επιβιώσει τουριστικά, θα πρέπει να κάνει ότι είναι δυνατόν, προκειμένου να διαφοροποιηθεί και να προβάλλει τη δική του μοναδική ταυτότητα. Μια ταυτότητα που οφείλει να εστιασθεί σ’ αυτό που θα αναδεικνύει την ιδιαίτερη φυσιογνωμία του συγκεκριμένου τόπου.
H τοπική γαστρονομία κάθε τόπου, δεν αποτελεί μόνον μια έκφραση γευστικής ταυτότητας, μια παράμετρο της πολιτιστικής κληρονομιάς, μια ευκαιρία ανάπτυξης του πρωτογενούς τομέα με προϊόντα υψηλής ποιότητας, αλλά θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σαφέστατο συγκριτικό πλεονέκτημα και μια σημαντική πηγή πόρων για τον τουρισμό και για την τοπική οικονομία του γενικότερα.Μην μας διαφεύγει ότι η γαστρονομία, ακόμη και αν δεν είναι το πρώτο κριτήριο επιλογής των επισκεπτών της χώρας μας, είναι όμως από τα πρώτα κριτήρια αξιολόγησης όταν φεύγουν. Δεν υπάρχει ένας επισκέπτης, ο οποίος θα έρθει στην Ελλάδα, που δεν θα φάει και δε θα πιεί. Είτε έρθει ο ξένος επισκέπτης μισή μέρα, είτε έρθει για δέκα μέρες, εννοείται, θα έχει μία γαστρονομική εμπειρία στόχος μας θα πρέπει να είναι αυτή η εμπειρία να γίνει γι’ αυτόν όσο το δυνατόν πιο εντυπωσιακή.
Η απόφαση του ΞΕΕ να προσεγγίσει όσο πιο δημιουργικά αλλά και ρεαλιστικά την εφαρμογή του ελληνικού πρωινού αποσκοπεί στην ανάδειξη της ελληνικής γαστρονομίας ως έναν από τους πιο καθοριστικούς και αντιπροσωπευτικούς πρεσβευτές του τουρισμού μας.
Τη γαστρονομία, που τα τελευταία χρόνια είναι αλήθεια βρίσκεται σε μία άνθηση, μιας και δεκάδες έντυπα, τηλεοράσεις και δημοσιογράφοι ασχολούνται μαζί της. Η δική μας προσέγγιση, όμως, δεν θα γίνει με όρους life style, όρους πρόσκαιρων μοδών και τάσεων, ούτε με όρους marketing αλλά με μια ευρύτερη αντιμετώπιση, προσδοκώντας την ολιστική διαχείριση της.
Το πρόγραμμα του ΞΕΕ για το ελληνικό πρωινό σε γενικές γραμμές αποβλέπει:
1. Το “Ελληνικό πρωινό” να αποτελέσει ένα τμήμα της “γαστρονομικής μας διπλωματίας” και να προσθέσει αξία στο ξενοδοχειακό προϊόν.
2. Στόχος του θα είναι η ικανοποίηση του ξενοδοχειακού πελάτη μεσα από την γνωριμία του με τα τοπικά προϊόντα και την τοπική κουζίνα κάθε προορισμού. Η γνωριμία αυτή θα είναι γευστική, αλλά και γνωσιακή και πολιτιστική.
3. Η σύνδεση της ξενοδοχίας με τους τοπικούς παραγωγούς ποιοτικών τοπικών προϊόντων θα έχει πολλαπλές κοινωνικές και οικονομικές θετικές επιπτώσεις στον πρωτογενή τομέα και το περιβάλλον.
4. Το “Ελληνικό πρωινό” θα είναι ένας συνδυασμός της “ελληνικής κουζίνας” που αποτελεί ένα τμήμα της “Μεσογειακής διατροφής” και των πολλών τοπικών κουζινών όπως αυτές διαμορφώθηκαν στους ελληνικούς γαστρονομικούς προορισμούς.
5. Στο τεχνικό εγχειρίδιο που θα δημιουργηθεί θα υπάρχουν πληροφορίες τεχνικές (συντήρηση τροφίμων, θέματα υγιεινής, θέματα διατροφικής σπουδαιότητας), προτάσεις περιεχομένου ανά περιοχή (αρτοσυσκευάσματα, τυροκομικά, αλλαντικά, πίττες, ομελέτες, φρούτα, μαρμελάδες, γλυκά κλπ), προτάσεις φιλοσοφίας παρουσίασης (αισθητικό, σήμανσης αλλά και μαθησιακό ).
6. Ένας κατάλογος, που να περιγράφει ανά περιοχή τα χαρακτηριστικά της κουζίνας που προσαρμόζεται ανά τόπο.
7. Τη δημιουργία ενός βιβλίο που θα συμπεριλαμβάνει το σύνολο των προτάσεων, όπως και των καλύτερων εφαρμογών ελληνικού πρωινού στα ξενοδοχεία μας.
Επειδή όλες αυτές οι ιδέες και οι προτάσεις του “ελληνικού πρωινού” μπορεί ν’ αντιμετωπισθούν με μιά σχετική επιφύλαξη από αρκετούς συνάδελφους ξενοδόχους με το σκεπτικό του ότι σε μιά τέτοια περίοδο κρίσης πως είναι δυνατόν να αντιμετωπίζουμε ενδεχόμενα αύξησης του κόστους του πρωινού, έχουμε να επιχειρηματολογήσουμε ως εξής:
Το ΞΕΕ σε συνεργασία με την μελετητική εταιρία Αgropole που εκπονεί το πρόγραμμα “ελληνικό πρωινό”, διεξάγει μια έρευνα και στέλνει σ’ όλα τα ξενοδοχεία σχετικό ερωτηματολόγιο που μεταξύ άλλων τυπικών στοιχείων θα περιλαμβάνει μια καταγραφή των προσφερόμενων τοπικών προϊόντων και εδεσμάτων, καθώς και την ανάπτυξη του σκεπτικού των ξενοδόχων επιχειρηματιών γύρω από την ωφέλεια που απεκόμισαν εκείνοι που με δική τους πρωτοβουλία έχουν αναλάβει σχετικές δράσεις. Το συμπέρασμα όλων των συνεντεύξεων πιστεύω ότι θα μας βοηθήσει, γιατί ήδη με τα πρώτα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας, προκύπτει ότι η επένδυση στον τομέα της ανάπτυξης ) του “ελληνικού πρωινού ( επένδυση σε γνώση-τεχνική-ποιότητα υλικών-γαστρονομική τέχνη-αισθητική παρουσίαση” είναι μιά δραστηριότητα που τελικά είναι εξαιρετικά επικερδής γιατί με σχετικά ένα μικρό κόστος αναβαθμίζεται σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό η αξία το κύρος και προφανώς και τα έσοδα κάθε ξενοδοχείου.
Η επικοινωνία με τα ξενοδοχεία θα γίνει διαδικτυακά, όπου εντός των ημερών θα παρουσιασθούν τα πρώτα δείγματα της έρευνας και παράλληλα εν περιλήψει ο κορμός της μελέτης. Όλα αυτά μαζί (παραδείγματα-προτάσεις) πιστεύω ότι θα ξεκαθαρίσουν και θα βοηθήσουν την κατανόηση της σημασίας αυτού του project.
Περισσότερες πληροφορίες για την εξέλιξη της μελέτης και τις καταγεγραμμένες εμπειρίες θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα του ΞΕΕ και τα πρώτα πορίσματα θα ανακοινωθούν ακολούθως σε μία προσεχή συνάντηση.
Στόχος του ΞΕΕ είναι το ελληνικό πρωινό να υιοθετηθεί από όλα τα ξενοδοχεία της πατρίδας μας, ανεξαρτήτου κατηγορίας και περιοχής, στο καθένα ανάλογα των δυνατοτήτων και μέσων που διαθέτει και να μην περιορισθεί μόνο στα ελάχιστα ξενοδοχεία υψηλών κατηγοριών.
Και μην ξεχνάμε ότι εκατοντάδες μικροί γαστρονομικοί θησαυροί, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας μας περιμένουν να τους ανακαλύψουμε και να τους αξιοποιήσουμε δημιουργικά για το “ελληνικό πρωινό”.
Ας αφεθούμε στην κρυφή γοητεία του τραχανά και της ταχίνης, της φάβας, της αγκινάρας, της μελιτζάνας, του κρίταμου και της κάπαρης, του ρυζόγαλου, της πατσαβουρόπιτας και της σαντορινιάς πουτίγκας, των μοναδικών τυριών της πόσιας, της ξυνομυζήθρας, της κοπανιστής, του χλωρού και της μανούρας και ας χαθούμε στον μαγικό κόσμο του καγιανά, του σφουγκάτου, της λούζας, της μόστρας, του φακόριζου, της αγκιναρόπιτας και της φρουτάλιας.
Με πολλές ευχές για την επιτυχή εξέλιξη της μελέτης και ακόμα περισσότερες για την υλοποίησή της.
Γιώργος Πίττας. Υπεύθυνος του προγράμματος “Ελληνικό Πρωινό”
από το blog του κ. Πίττα: http://simadiatouaigaiou.wordpress.com