Στο πλαίσιο της Πασχαλινής περιόδου ποιες είναι οι προβλέψεις για την τουριστική κίνηση στο νομό Λακωνίας;
Πάσχα στο χωριό και Χριστούγεννα στην πόλη λέγανε παλιότερα!
Η οικονομική όμως κρίση αλλά και η κακή ψυχολογία, έχουν αλλάξει τις συνήθειες των Ελλήνων τουριστών και πλέον οι διακοπές του Πάσχα έχουν μετατραπεί σε διήμερες και τριήμερες αποδράσεις κοντινών αποστάσεων, με άμεση συνέπεια τη συρρίκνωση των εσόδων της τουριστικής βιομηχανίας.
Η καλοκαιρινή τουριστική περίοδο, όλα τα προηγούμενα χρόνια, ουσιαστικά ξεκινούσε από το Πάσχα και τότε άνοιγαν στο σύνολό τους οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Αν πέρυσι λέγαμε ότι η κίνηση που καταγράφηκε το Πάσχα ήταν στα όρια του ανεκτού, φέτος τα πράγματα δεν πηγαίνουν καθόλου καλά, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι πολλά ξενοδοχεία θα παραμείνουν κλειστά τις ημέρες του Πάσχα.
Είμαστε λίγες ημέρες πριν από το Πάσχα και τα μηνύματα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά, καθόσον η Λακωνία υπολογίζει σε επισκέπτες από την εγχώρια τουριστική αγορά, μια αγορά η οποία στο σύνολο της έχει υποστεί το μεγαλύτερο οικονομικό αλλά και ψυχολογικό πλήγμα.
Με τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις και όπως προκύπτει από τις μέχρι τώρα αναφορές, η τουριστική ζήτηση υπολογίζεται στο 60%, ενώ οι περισσότεροι επαγγελματίες ελπίζουν σε κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Η Λακωνία συνδυάζει ιστορία, πολιτισμό και βεβαίως τεράστιο φυσικό πλούτο. Τι πιστεύεται ότι χρειάζεται για να πάρει μπρός η μηχανή της τουριστικής βιομηχανίας στο νομό;
Για την καταπολέμηση της ύφεσης και την έξοδο από τις δυσχερείς οικονομικές δυσκολίες, είναι μονόδρομος η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων αλλά και των ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών της Λακωνίας και θα πρέπει πλήρως να κατανοηθεί ότι μόνο μέσω της τουριστικής ανάπτυξης θα επιτευχθεί η οικονομική ανάκαμψη.
Οι μέχρι τώρα δραστηριότητες για τη τουριστική προβολή και ανάπτυξη της Λακωνίας δεν είχαν κανένα ιδιαίτερο στρατηγικό σχεδιασμό και ήταν άκρως αποσπασματικές και αναποτελεσματικές.
Έτσι λοιπόν, χρειάζεται απαραιτήτως να αλλάξουμε τον τρόπο που προτιθέμεθα να προβάλλουμε τη Λακωνία στην τουριστική αγορά, διότι εάν συνεχίσουμε την πρακτική του παρελθόντος, θα συνεχίσουμε να κάνουμε τα ίδια λάθη, με αναπόφευκτη την πτώση στην τουριστική κίνηση.
Προς το σκοπό αυτό η Ένωση Ξενοδοχείων Λακωνίας ολοκλήρωσε ένα θεματικό σχέδιο Μάρκετινγκ και Δράσης για το μέλλον του Λακωνικού τουρισμού σε περίοδο οικονομικής κρίσης, το οποίο πρόσφατα παρουσίασε σε όλους τους Δημάρχους και το Επιμελητήριο της Λακωνίας.
Το σχέδιο αυτό προβλέπει πολύ συγκεκριμένες ενέργειες που μπορούν να υλοποιηθούν σε κάθε Λακωνικό Δήμο ξεχωριστά αλλά και από κοινού σε όλους τους Δήμους της Περιφερειακής Ενότητας Λακωνίας, σε συνεργασία πάντα με την Ένωση.
Με βάση όσα συζητήθηκαν στη συνάντηση της Ένωσης με τους Δημάρχους και το Επιμελητήριο Λακωνίας, προτάθηκε η σύσταση ανώνυμης μη κερδοσκοπικής εταιρίας με αποκλειστικό σκοπό την τουριστική προβολή και ανάπτυξη της Λακωνίας.
Στην εταιρία θα απασχοληθούν πέντε επαγγελματίες που θα καταπιαστούν αποκλειστικά με το μάρκετινγκ της περιοχής και συγκεκριμένα οι εξής:
- Διευθυντής
- Υπεύθυνος Διαδικτυακής Προβολής (Κειμενογράφος Α’)
- Υπεύθυνος Γραφείου Τύπου (Κειμενογράφος Β’)
- Στέλεχος Προώθησης Πωλήσεων
- Στέλεχος Πολιτιστικών Ταξιδιών
Όσο βαθαίνει η οικονομική κρίση, είναι χρέος όλων μας να προστατέψουμε τον παραγωγικό ιστό της Λακωνίας από το φάσμα των χρεοκοπιών και το εργατικό δυναμικό από το φάσμα της ανεργίας.
Και επειδή κάποια στιγμή θα πρέπει να φύγουμε από τα λόγια και να περάσουμε επιτέλους στις πράξεις, αλλά και να αποφύγουμε λάθη του παρελθόντος που μας οδήγησαν στην παρούσα κατάσταση, χωρίς να χαθεί πολύτιμος χρόνος, θα πρέπει άμεσα και συντονισμένα να υλοποιήσουμε τις ως άνω αναφερόμενες ενέργειες.
Παράλληλα και με αφετηρία την ιδέα της αλληλοϋποστήριξης των Πελοποννησιακών τουριστικών προορισμών, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας αδελφοποιημένος πυρήνας, όλων των Ξενοδοχειακών Ενώσεων των Καλλικρατικών Περιφερειακών Ενοτήτων της Πελοποννήσου, με ενδεχόμενο τη σύσταση Ένωσης Ξενοδοχείων Πελοποννήσου, με σκοπό τη σύνδεση των ξενοδοχείων της Περιφέρειας, τη συνεργασία και την ανταλλαγή απόψεων, την ανάκτηση της αυτοπεποίθησης των ξενοδόχων, την ανάπτυξη ενός θεσμικού πλαισίου τουριστικής – κοινωνικής αλληλεγγύης και την από κοινού αντιμετώπιση των πάσης φύσεως προβλημάτων.
Η σύγχρονη αντίληψη για την τουριστική ανάπτυξη, θα πρέπει να στηρίζεται στην ολοκλήρωση μιας σειράς έργων τα οποία αφορούν τις υποδομές και το περιβάλλον, στην ποιότητα, στη διεύρυνση και στη διαφοροποίηση των παρεχόμενων τουριστικών υπηρεσιών, ανοίγοντας έτσι δρόμους ανάπτυξης σε εκατοντάδες επιχειρήσεις, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και εξυπηρετώντας τον κοινό στόχο για μια γρήγορη οικονομική ανάκαμψη αλλά και σημαντική τόνωση της τοπικής οικονομίας.
Ποιες οι προβλέψεις σας για την φετινή καλοκαιρινή σεζόν;
Οι επιπτώσεις που προκάλεσε η οικονομική συγκυρία αλλά και όλοι εκείνοι οι αρνητικοί εσωτερικοί παράγοντες που αμαύρωσαν την εικόνα της χώρα μας στο εξωτερικό, είχαν ως αποτέλεσμα την πτωτική τάση του τουρισμού κατά το 2010, με επιδόσεις ιδιαίτερα χαμηλές, τόσο σε επίπεδο αφίξεων όσο και σε επίπεδο εισπράξεων.
Θεωρείται παρακινδυνευμένο και αρκούντως πρόωρο, να δοθεί μια ασφαλής εκτίμηση σε σχέση με την πορεία του ελληνικού τουρισμού για την χρονιά που διανύουμε.
Αισιόδοξες θα λέγαμε ότι είναι οι ενδείξεις της τουριστικής κίνησης εφέτος για τη χώρα μας.
Η θετική αυτή μεταβολή είναι αποτέλεσμα της συνεχιζόμενη αναταραχή και της πολιτικής ρευστότητας που επικρατεί στους τουριστικούς προορισμούς της Β. Αφρικής και ειδικά την Αίγυπτο και την Τυνησία, όπου σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία, 4,5 εκατομμύρια τουρίστες είναι πιθανότερο να αναζητήσουν εκτός Αιγύπτου και Τυνησίας εναλλακτικούς τουριστικούς προορισμούς, όπως η Ελλάδα, η Τουρκία και η Ισπανία.
Άλλος ένας παράγοντας της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού αλλά και στοιχείο ενδυνάμωσης της αισιοδοξίας ως προς την επικείμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης για το 2011, είναι η ποσοστιαία μείωση του τουριστικού ΦΠΑ κατά 4,5% στη διαμονή.
Σημειώνεται ότι σε δύσκολους οικονομικά καιρούς η μείωση του ΦΠΑ στην τουριστική διαμονή θα δώσει ώθηση στην ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά στην ανέλιξη της εικόνας της χώρας μας στο εξωτερικό.
Παρόλα αυτά, η εξέλιξη αυτή δεν θα μπορέσει να καλύψει τη μείωση του 20% που υπέστη κατά την τελευταία διετία ο τζίρος των ξενοδοχείων.