Ο Δημήτρης Πολλάλης μιλά στο www.traveltimes.gr
Ήρθε η ώρα του απολογισμού για τα ελληνικά ξενοδοχεία μετά την ολοκλήρωση της θερινής τουριστικής περιόδου. Λυπηρός φαντάζει, καθώς τα Ελληνικά ξενοδοχεία απώλεσαν το 16% του τζίρου τους ή 1 δις ευρώ, ολοκληρώνεται μία ακόμη δύσκολη χρονιά, η οποία βρίσκει τον Ελληνικό τουρισμό μπροστά σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη θέση, δηλώνει στο traveltimes.gr ο Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδοχείων Λακωνίας Δημήτρης Πολλάλης. «Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να κατανοήσουμε ότι ο τουρισμός, είναι εκείνος, που σηκώνει το κύριο βάρος της οικονομικής κρίσης» τονίζει ο κ. Πολλάλης.
Αναμφισβήτητα ο τουρισμός είναι ο πλέον ασφαλής μονόδρομος, που συμβάλει καθοριστικά στην ταχύρρυθμη οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας, αλλά και στη δραστική μείωση της ανεργίας, σημειώνει ο κ. Πολλάλης.
Ο κ. Πολλάλης μιλά αναλυτικά για τα πλεονεκτήματα, αλλά και για τις αδυναμίες της Λακωνίας ως τουριστικός προορισμό. Στην συνέντευξη, που ακολουθεί κάνει λόγο και για τον Καλλικράτη, μοχλό που μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη του τουρισμού.
Η φετινή τουριστική σαιζόν παρουσίασε πτωτική πορεία πανελλαδικά. Εσείς πως κρίνετε την θερινή τουριστική περίοδο; Πως βλέπετε τα έσοδά σας;
Μετά τη δύσκολη χρονιά του 2009, κατά την οποία τα Ελληνικά ξενοδοχεία απώλεσαν το 16% του τζίρου τους ή 1 δις ευρώ, ολοκληρώνεται μία ακόμη δύσκολη χρονιά, η οποία βρίσκει τον Ελληνικό τουρισμό μπροστά σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη θέση. Η οικονομική κρίση, οι εσωτερικές αναταραχές και οι απεργιακές κινητοποιήσεις, όπως ήταν αναμενόμενο, ζημίωσαν σημαντικά τον Ελληνικό τουρισμό, με ιδιαίτερο χαρακτηριστικό τη μείωση των τιμών, αλλά και τον περιορισμό των ημερών παραμονής.
Οι περισσότερο θιγμένοι από την οικονομική κρίση, ήταν ως επί το πλείστον οι Έλληνες ταξιδιώτες. Εκτιμώντας ότι η οδική πρόσβαση είναι από τα ισχυρά συγκριτικά πλεονεκτήματα της Πελοποννήσου, επειδή προσφέρει μικρό κόστος μετακίνησης στους επισκέπτες, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ξενοδοχείων Λακωνίας, συγκριτικά με το 2009, η θερινή τουριστική περίοδος έκλεισε με πτώση των κρατήσεων, της τάξεως του 13%. Η κίνηση των εσόδων κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, σε σχέση με την κίνηση των εσόδων του προηγούμενου έτους, ήταν ανάλογα πτωτική και κυμάνθηκε σε ποσοστό 24%.
Η αύξηση του ΦΠΑ έχει επηρεάσει σημαντικά τα έσοδά σας;
Σχεδόν όλες οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ξεπερνώντας κάθε όριο αντοχής, απορρόφησαν τις δύο προηγούμενες αυξήσεις του ΦΠΑ, ενώ παράλληλα μείωσαν τις τιμές τους, χωρίς καμιά επίπτωση εις βάρος της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών. Με αυτό το δεδομένο, τα έσοδα κατέγραψαν σημαντική πτώση. Όταν λοιπόν ο τουριστικός ανταγωνισμός έχει χαμηλότερους συντελεστές ΦΠΑ (Ισπανία 7%, Τουρκία 8%, Κύπρος 5%, Μάλτα 5%, Πορτογαλία 5%), η κάθε περαιτέρω επιβάρυνση θα απέτρεπε όλους εκείνους τους τουρίστες, που θα επέλεγαν τη χώρα μας για τις διακοπές τους.
Ως εκ τούτου αν η Κυβέρνηση προχωρήσει σε έστω και κατά μια μονάδα αύξηση του ΦΠΑ, θα προκληθεί μεγάλη αναστάτωση στην ήδη επιβαρυμένη τουριστική οικονομία, συμπαρασύροντας επιπρόσθετα και τα έσοδα του κράτους, με παράλληλη αύξηση της ανεργίας.
Σε ποιους πληθυσμούς παρατηρήθηκε μεγαλύτερη αύξηση και μείωση;
Ο Νομός Λακωνίας δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τους τουριστικά εξελιγμένους προορισμούς, εντούτοις, επειδή δεν διαθέτει διεθνές αεροδρόμιο και ικανές ακτοπλοϊκές συνδέσεις, δεν μας παρέχεται η δυνατότητα συνεργασίας με μεγάλους tour operators. Στο σύνολό τους, οι επισκέπτες που επιλέγουν για τις διακοπές τους τη Λακωνία, είναι Έλληνες τουρίστες (80%). Το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται, από ευρωπαίους τουρίστες (Γερμανοί, Ιταλοί , Αυστριακοί).
Η δημοσιοποίηση όμως των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής και η συμμετοχή μας σε τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού, έχει ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό την τουριστική αναγνωρισιμότητα της Λακωνίας.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια μικρή τουριστική αυξητική τάση, κυρίως από Ευρωπαίους, οι οποίοι επισκέπτονται τον τόπο χρησιμοποιώντας προγράμματα flight & drive, καθώς επίσης και οργανωμένων groups που διακινούνται οδικά.
Πάντως το ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι το τουριστικό προϊόν της Λακωνία υποστηρίζεται από ένθερμους «οπαδούς» – επισκέπτες, οι οποίοι επαναλαμβάνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, ενώ τις περισσότερες φορές λειτουργούν ως διαφημιστές του τόπου, προσελκύοντας νέους επισκέπτες.
Οι τιμές σε υπηρεσίες επισιτισμού παρουσίασαν αύξηση ή μείωση σε υψηλά επίπεδα λόγω της οικονομικής κρίσης;
Οι τιμές στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος της Λακωνίας, παρόλη την επικρατούσα οικονομική κρίση, διατηρήθηκαν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Στην πλειονότητα τους οι επαγγελματίες χρησιμοποιούν τα απαράμιλλα σε ποιότητα τοπικά προϊόντα (λάδι, κρέας, φρούτα, κρασί κλπ), προσφέροντας μοναδικές γεύσεις. Σχεδόν όλα τα καταστήματα διαθέτουν υψηλές και ποιοτικές παροχές, σε προσιτές για τον επισκέπτη τιμές.
Ποια είδη εναλλακτικού τουρισμού προωθούνται στο νομό Λακωνίας;
O Νομός Λακωνίας είναι τόπος πολλαπλών τουριστικών εναλλακτικών συνδυασμών. Διαθέτει μια πλειάδα σημαντικών φυσικών, πολιτιστικών, και ανθρωπογενών πόρων που συμβάλλουν θετικά στην ανάπτυξη του τουρισμού.
Είναι ο πρώτος σε παραγωγή βιολογικών προϊόντων νομός, στην Ελλάδα. Τα τοπικά προϊόντα είναι υψηλής ποιότητας και ο συνδυασμός τους με την αγροτουριστική ανάπτυξη αποτελούν ένα συγκριτικό τουριστικό πλεονέκτημα.
Τα είδη του εναλλακτικού τουρισμού που προωθούνται στη Λακωνία είναι:
– Ορεινές διαδρομές στα μονοπάτια του Ταΰγετου και του Πάρνωνα
– Θαλάσσιος Τουρισμός
– Θρησκευτικός Τουρισμός
– Γαστρονομία
– Αγροτουρισμός
Πως κρίνετε τις δράσεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού για την στήριξη του Ελληνικού τουρισμού;
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι ο τουρισμός, είναι εκείνος που σηκώνει το κύριο βάρος της οικονομικής κρίσης. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι ο τουρισμός έχει την ανάγκη μιας πληρέστερης κρατικής στήριξης. Όμως αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι ο τουρισμός δεν συγκαταλέγεται στις άμεσες προτεραιότητες του κυβερνητικού σχεδιασμού. Καμία Ελληνική κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει το απαιτούμενο ενδιαφέρον στον τομέα του τουρισμού.
Χρόνια τώρα, η προβολή της χώρας, άλλοτε καθυστερεί άλλοτε δεν γίνεται καθόλου. Τις περισσότερες φορές, η προβολή είναι αντικείμενο κυβερνητικού αυτοσχεδιασμού, ανθρώπων που για ένα σύντομο συνήθως χρονικό διάστημα, βρίσκονται στο τιμόνι του τουρισμού.
Θα πρέπει λοιπόν άμεσα και σε πρώτη φάση να επαναπροσδιοριστεί η ταυτότητα του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, έτσι ώστε, σε βάθος χρόνου, να επιτευχθεί μια οργανωμένη τουριστική προώθηση και ανάδειξη της χώρας.
Επιβάλλεται άμεσα η επανίδρυση αυτόνομου Υπουργείου Τουρισμού, με ξεκάθαρο επιτελικό ρόλο και με στελέχωση από έμπειρους τεχνοκράτες του τουριστικού τομέα.
Ο τουρισμός είναι ένας από τους ισχυρότερους μοχλούς ανάπτυξης και για τις τοπικές κοινωνίες αλλά και για τις τοπικές οικονομίες και αποτελεί το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα, το οποίο αναμφίβολα μπορεί να γίνει το όχημα που θα μας οδηγήσει στην οικονομική ανάπτυξη και στη μεγιστοποίηση της ευημερίας της ελληνικής κοινωνίας.
Αναμφισβήτητα ο τουρισμός είναι ο πλέον ασφαλής μονόδρομος, που συμβάλει καθοριστικά στην ταχύρρυθμη οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας, αλλά και στη δραστική μείωση της ανεργίας.
Η διαφορετική προσέγγιση στο κεφάλαιο του τουρισμού, θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα αλλά και έμπρακτη στήριξη της Πολιτείας, καθώς επίσης και των ανθρώπων που τον υπηρετούν.
Ο ξενοδοχειακός κόσμος θεωρεί επιτακτική την ανάγκη επιτάχυνσης των μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται για τη θωράκιση του Ελληνικού τουρισμού, με σκοπό την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
Η τουριστική ανάπτυξη, σε κάθε περίπτωση χρειάζεται όραμα, φαντασία, επαγγελματισμό, εγρήγορση και προπάντων συνεννόηση και συνεργασία Πολιτείας, Αυτοδιοίκησης, φορέων, επιχειρηματιών, εργαζομένων, αλλά και όλων των πολιτών.
Τι θα αλλάζατε στην στρατηγική σας ώστε να προσελκύσετε περισσότερο τουρισμό την επόμενη θερινή περίοδο;
Στους δύσκολους και απαιτητικούς καιρούς της εποχής μας, η Ελλάδα καλείται να καταστεί μια δύναμη βιώσιμη, σύγχρονη και ανταγωνιστική, προκειμένου να δημιουργηθούν ισχυρές προοπτικές ανάπτυξης για τα χρόνια που έρχονται. Ως εκ τούτου άμεσα επιβάλλεται ο σχεδιασμός μίας κεντρικής πολιτικής για τον τουρισμό, που θα στηρίζεται σ’ έναν ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό με κύριο μέλημα τον επαναπροσδιορισμό της “ταυτότητας” του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Σε Λακωνικό επίπεδο ο μέχρι τώρα σχεδιασμός για τη τουριστική ανάπτυξη του Νομού δεν ήταν κατάλληλα στοχευμένος, αλλά στηρίχθηκε σε αποσπασματικές και εμπειρικές ενέργειες των φορέων του Δημόσιου Τομέα, παράλληλα με τις φιλότιμες προσπάθειες του ιδιωτικού τομέα.
Με τη διοικητική μεταρρύθμιση, που επιφέρει την αναβάθμιση του ρόλου των Περιφερειών και την κατάργηση των Νομαρχιών, διαμορφώνονται πλέον νέοι γεωγραφικοί συσχετισμοί που είναι πιο κοντά στη λογική της τουριστικής αγοράς. Η σκυτάλη στον τομέα της τουριστικής προβολής, περνά πλέον από τις Νομαρχίες στις Περιφέρειες. Με την αναβάθμιση του ρόλου τους θα πρέπει οι Περιφέρειες να προσέξουν να αποφύγουν το μοντέλο των Νομαρχιακών Επιτροπών Τουριστικής Προβολής.
Οι περισσότερες από τις τουριστικές καμπάνιες των Νομαρχιών είχαν αδυναμίες ως προς τη στρατηγική, προβάλλοντας λάθος προϊόντα σε λάθος αγορές.
Τα θέματα του τουριστικού μάρκετινγκ θα αποτελέσουν πλέον δουλειά για επαγγελματίες του μάρκετινγκ και όχι για επιτροπές. Θα πρέπει στην Περιφέρεια Πελοποννήσου να δημιουργηθεί κατάλληλα στελεχωμένη και οργανωμένη Διεύθυνση Τουρισμού, η οποία μεταξύ άλλων θα σχεδιάσει και θα υλοποιήσει με επαγγελματισμό τα προγράμματα τουριστικού μάρκετινγκ.
Η Πελοπόννησος θα πρέπει να προβληθεί ως ένας ενιαίος προορισμός, περιλαμβάνοντας ενδεικτικά τους κάτωθι ρόλους:
-Τα έργα προστασίας και ανάδειξης του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου
-Τις υποδομές και τα έργα που έχει ανάγκη ο τουρισμός όπως λ.χ. το οδικό δίκτυο, τις λιμενικές εγκαταστάσεις, τα αεροδρόμια και τα συστήματα ηλεκτροδότησης και διαχείρισης απορριμμάτων
– Την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
-Το αποτελεσματικό τουριστικό μάρκετινγκ της Πελοποννήσου
Η Πελοπόννησος αποτελεί έναν ευλογημένο τόπο που τα έχει όλα σε αφθονία: ιστορικά μνημεία, φυσικές ομορφιές, άπειρες επιλογές σε ελκυστικές παραλίες και άλλα πολλά. Όλα αυτά τα στοιχεία συνθέτουν το τουριστικό χαρτοφυλάκιο της Πελοποννήσου, το οποίο ποτέ δεν παρουσιάστηκε με ολοκληρωμένο και ελκυστικό τρόπο στη διεθνή τουριστική αγορά.
Από πλευράς της Περιφέρειας πρέπει να αναδειχθούν οι διακριτές κατηγορίες τουριστικών προϊόντων, αφού κάθε προϊόν απευθύνεται σε διαφορετική αγορά και μπορεί να φέρει διαφορετική τουριστική πελατεία στην Πελοπόννησο.
Το χαρτοφυλάκιο που μπορεί να προβάλλει η Περιφέρεια περιλαμβάνει ενδεικτικά:
– Τους ιστορικούς και πολιτιστικούς θησαυρούς που αφηγούνται μια συναρπαστική ιστορία τεσσάρων χιλιάδων ετών
– Τους τόπους παραθερισμού με μερικές από τις ομορφότερες παραλίες της Μεσογείου
-Τους ορεινούς προορισμούς
-Τους τόπους της παράδοσης και των αγροτουριστικών εμπειριών
– Τους ιερούς τόπους της Χριστιανοσύνης
– Τους συνεδριακούς προορισμούς
– Τα σημεία επαφής με τη φύση μέσω της πεζοπορίας και της άθλησης
– Τους τόπους απόλαυσης εκλεκτού οίνου και εκλεκτών τροφίμων
-Τους ναούς της καλοπέρασης με πολυτελή παραθεριστικά συγκροτήματα, ιστορικά ξενοδοχεία και παραδοσιακούς ξενώνες
– Τους παιδικούς και οικογενειακούς παραθεριστικούς παραδείσους.
Κάθε στοιχείο αυτού του χαρτοφυλακίου θα πρέπει να αποτελέσει ξεχωριστό προϊόν με:
-Δική του ταυτότητα/brand
– Δικό του προϋπολογισμό (όχι κατ’ ανάγκη μεγάλο)
-Δικό του μηχανισμό προβολής με τη συμμετοχή των ενδιαφερόμενων επιχειρήσεων και Δήμων.
Ως εκπρόσωπος μιας μεγάλης και ιδιαίτερα πολύμορφης τουριστικής περιοχής, η Περιφέρεια Πελοποννήσου, οφείλει να επενδύσει στη δημιουργία μιας άρτιας διαδικτυακής παρουσίας.
Το τουριστικό portal της Πελοποννήσου οφείλει να είναι πλήρες και επίκαιρο, να παρουσιάζει με ελκυστικό τρόπο τα πολυάριθμα σημεία και δραστηριότητες τουριστικού ενδιαφέροντος και να προσφέρει όλες τις ευκολίες που πλέον παγίως προσφέρονται στις ιστοσελίδες όλων των προηγμένων προορισμών διεθνώς.
Αναφέρετε τοπικά προβλήματα, που θεωρείτε πως μπορούν να αντιμετωπιστούν για να αυξηθεί η τουριστική προσέλευση στην πόλη.
Πολλά έργα στη Λακωνία βρίσκονται στο στάδιο της ολοκλήρωσης, ενώ για κάποια άλλα ολοκληρώνονται οι μελέτες και θέλουμε να πιστεύουμε ότι σύντομα θα αρχίσει η υλοποίηση τους.
Ένα από τα πλέον σημαντικά έργα υποδομής θεωρείται ο νέος αυτοκινητόδρομος Τρίπολης (Λεύκτρον) – Σπάρτης, που η κατασκευή του έχει ήδη ξεκινήσει και θα αποτελέσει την σημαντικότερη ίσως αιτία άρσης της τουριστικής απομόνωσης της Λακωνίας.
Η Αθήνα, ως ο πληθυσμιακά βασικότερος τουριστικό τροφοδότη, με τον αυτοκινητόδρομο αυτό θα προσεγγίζεται ευκολότερα και ξεκούραστα.
Σίγουρα όμως υπάρχουν ελλείψεις έργων υποδομής και υπηρεσιών, τα οποία θα συμβάλλουν αποτελεσματικά στην τουριστική ανάπτυξη του τόπου.
Τα μειονεκτήματα – αδυναμίες της Λακωνίας αναφορικά με την τουριστική ανάπτυξη επικεντρώνονται στα εξής:
– Απουσία συντονισμένης και ολοκληρωμένης Επικοινωνιακής Πολιτικής με στόχους, ιεράρχηση και σύγχρονα μέσα
– Προβλήματα Συντονισμού στην Υλοποίηση της Τουριστικής Πολιτικής
– Περιορισμένη χρήση των Νέων Τεχνολογιών
– Ανεπαρκής Λειτουργία και Συντήρηση Αρχαιολογικών χώρων και Μουσείων
– Ανεπάρκεια Υποδομών στις Μεταφορές με αποτέλεσμα την απομόνωση τουριστικών περιοχών
– Ανεπάρκεια Υποδομών για Ανάπτυξη Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού
– Έλλειψη αλιευτικών καταφύγιων και θαλασσίων πάρκων
– Άμεση βελτίωση του δικτύου παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών
– Δημιουργία Βιολογικών καθαρισμών σε παραθαλάσσια τουριστικά θέρετρα
– Προστασία, αποκατάσταση και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος – προστατευόμενες περιοχές
– Διαχείριση των υδατικών πόρων και των αστικών λυμάτων
– Διαχείριση απορριμμάτων
– Έλλειψη Επενδυτικών πρωτοβουλιών
– Εκπαίδευση και κατάρτιση στην οργάνωση και διοίκηση τουριστικών επιχειρήσεων
– Έλλειψη μαζικής κοινωνικής κουλτούρας για την εξυπηρέτηση του τουρίστα
Ηλέκτρα Βισκαδουράκη